Nedávno jsem si zahrál jako oddychovku jednu z mnoha flashových tower defence her. Přestože jsem si nezapamatoval název ani web, na kterém jsem ji hrál, napadlo mě, co to vlastně hraji? Je to strategie? Je to logická hra? Nebo je tower defence svébytný žánr?
Na čem je založena hratelnost těchto her? Hráč musí budovat obranné věže, které mají za úkol zabránit přicházejícím nepřátelům, aby se dostali na určité místo. Věže mají samozřejmě různé vlastnosti a na hráči je, aby tyto vlastnosti co nejlépe využil a dokázal zlikvidovat, co nejvíce nepřátel. Na první pohled vypadají tower defence hry jako klasické real-time strategie, které pouze silně akcentují obranný prvek. V těchto hrách se pouze brání a „kdo ubrání, vyhrál“.
Trocha historie
Původně jsem si myslel, že tower defence je poměrně nový koncept. Když ale člověk prošmejdí pár webů, ihned zjistí, že tomu tak není a teower defence již nějakou tu historii mí. Jako první hra je označována hra Rampart z roku 1990. Hlavní rozmach přišel s modifikacemi „klasických“ real-time strategií. Vlastně já sám jsem se poprvé setkal s tower defence principem u Warcraftu 3. O historii se tady více rozepisovat nebudu, mnohem detailnější popis lze najít na webu věnujícímu se přímo tower defence hrám.
Strategie nebo logická hra?
Pokud se vrátíme k původní otázce, jestli lze označit tower defence jako žánr, je nutné nejdříve zjistit z jakých komponent se skládají.
Z real-time strategii převzaly velkou část. Obranné věže jsou součástí takřka každé strategie, obvykle ale nehrají prim. Taktéž bránění se útokům je nedílná součást strategických her. Obrovský rozdíl je ale v chování nepřátelských jednotek. Zatímco ve strategiích útočící jednotky opravdu útočí, zde jen tupě běží k svému cíli. V klasických strategiích tedy musí disponovat alespoň elementární umělou inteligencí. Pro tower defence je dostačující algoritmus pro hledání nejkratší cesty. Když přemýšlím, která klasická strategie má k tower defence nejblíže, napadá mě Stronghold.
Co ale převzaly z logických her? Především kombinování jednotlivých prvků, které má vést k vítězství. Zjednodušenou verzi lze najít již u Tetrisu. Ve srovnání s tower deffence jde pouze o to kombinovat prvky. Zatímco v Tetrisu musí do sebe zapadat tvary, v tower defence musí jednotlivé věže fungovat dohromady. Pokud bude hráč tento princip ignorovat, v obou hrách bude průběh stejný – neprohraje ihned, ale velmi rychle.
Žánr? Spíše sub-žánr
Tower defence hry jsou do určité míry specifické. Na druhou stranu v sobě jen umě kombinují již existující principy. Pohybují se na pomezí strategických a logických her. Podíváme-li se na jiné žánry nalezneme jisté paralely. Co jiného je „Akční RPG“ než pouhým akcentováním akční součásti RPG na úkor příběhu dialogů? Z hlediska taxonomie by nebylo vhodné zařazovat tower defence po bok RPG, advenure nebo FPS žánrům. Dost dobře si ho ale dokážu představit na úrovni jednotlivých modifikací konkrétních žánrů. Akorát nevím, jaký je ono nadřazený hlavní žánr?
Máte nějaký tip?