Nedávno jsem se na Webtrhu zapojil do diskuse o kvalitě a ceně nabízených textů na internetu. Samotný článek se nijak zásadně nevymykal klasickému schématu – částečné povzdechnutí nad kvalitou nabízených textů a několik rad, jak si vylepšit své psaní. Bohuže mám pocit, že tyto diskuse pomíjejí důležitý aspekt psaní. A totiž myšlení.
Kdo se trochu pohybuje v oblasti psaní textů – takříkajíc copywritingu (nemám to slovo příliš v lásce), jistě se setkal s již velmi „proflálými“ nabídkami kvalitního kopywritingu za 80 Kč za normostranu. To je opravdu pěkná cena, bohužel velmi často odpovídá kvalitě. Na toto téma bylo napsáno již slušné množství textů a závěr? Zadavatelé jsou skrblíci, kteří nepoznají kvalitní text a levní autoři jen deformují trh a představy zadavatelů o kvalitních textech. Není to nijak přesné shrnutí, spíš jen můj osobní dojem, který jsem získal.
Počítačové hry jsou velmi oblíbené, protože jsou především počítačové a lze je hrát na každém počítači.
S takovým „SEO-friendly“ textem se lze potkat poměrně jednoduše, po internetu se jich totiž povaluje spousta. V takových případech se nedivím, že má NS takového textu hodnotu ani ne 80 korun, sám bych ho ocenil ještě na méně. Nechci nijak brojit proti zadavatelům, kterým tyto texty stáčí ani proti autorům těchto textů. Proti gustu žádný dišputát. Dobré texty pro web jsou o něčem trochu jiném.
Vypni mozek a piš
Problém těchto textů je, že rezignují na nutnost přemýšlet při jejich psaní. V podstatě stačí zaznamenávat tok vlastních myšlenek s ohledem slova, která mám použít, a snad i polovědomě to skládat do alespoň trochu srozumitelných vět. Potom získá autor odměnu opravdu jen za datlování do klávesnice. Bohužel toto psaní bez myšlení se pomalu stává určitým standardem. Pokud někdo nabídne psaní i s myšlením, které je logicky dražší, může se setkat s neporozuměním. I z časové hlediska je vytvářen tlak na jednoduché bezobsažné texty. Vyhledávání a analýza informací, ověření faktů, vytvoření logické struktury textu a jeho dodatečné úpravy zaberou bohužel velké množství času. Tomu potom i odpovídá ceník optimalizovaného textu, který je však pro mnoho zadavatelů neakceptovatelný.
Je to internetem
Podle mého názoru není problém v zadavatelích ani v pisálcích, ale v podstatě internetu. Všichni máme k dispozici takřka neomezené množství prostoru a někdo se ho prostě snaží zaplnit. Už takhle je internet z většiny nesmyslný balast, který ke zvýšení návštěvnosti opravdu moc nepomůže. Pokud někdo má pocit, že mu pomůže vozit smetí na smetiště, je to jeho věc. Dokud bude poptávka po nekvalitním ksindlu, vždy se najdou lidé, kteří ho budou produkovat. Drobný problém nastane, když někdo bude chtít nakoupit kvalitní zboží za cenu ksindlu. Pak se tvůrci zmetků budou snažit povýšit své výtvory na kvalitní zboží, ale bez zvýšení kvality. Celková úroveň poté klesne. Řešení zde zdánlivě neexistuje.
Snad kromě nekonečného omílání, že psaní textů není o mlácení do klávesnice, ale o používání hlavy.