Zajímavé nástroje, které nikdo nezná

Při brouzdání po internetu jsem objevil pár nástrojů z české dílny, které by mohly být docela užitečné především pro provozovatele ubytovacích zařízení a podobně. Bohužel na druhou stranu je web s těmito nástroji krásným příkladem „nepoužitelnosti“.

Hlavní část služby Tixik.com je zaměřena na nabídku informací, kterou souvisí s cestováním. Záběr nabízených informací je vskutku impozantní jak z hlediska geografického pokrytí tak i množství informací. Jako vyhledávač nebo rádce při výběru menších výletů i velkých výprav funguje tato služba poměrně dobře. Z pohledu turisty, který hledá tip na výlet nebo další dodatečné informace je, až na dosti vtíravě umístěné reklamy, vše v pořádku.

Nástroje pro provozovatele

Poměrně dobře ukrytá je nabídka nástrojů, které mohou využít provozovatelé ať už ubytovacích nebo stravovacích zařízení. Sám jsem si vyzkoušel nástroj pro vkládání dat Tixiku na vlastní web. Ten funguje poměrně jednoduše. Vyberete si místo, z jehož okolí budou data čerpána, vygeneruje se kód a ten si vložíte na vlastní stránky. Zkoušel jsem to jen na svém blogu, který běží na systému WordPress. Čistá HTML verze kódu se nezobrazovala správně. Verze s JavaScriptem už ale byla v pořádku. Níže je ukázka, jak by mohl vypadat příspěvek s vygenerovaným kódem z okolí města Jičína.

vysledek tixik
Výsledek

Hledá-li člověk například ubytování v určité lokalitě úroveň prezentací jednotlivých objektů je často dosti odpudivá i na poměry roku 1996. Bohužel informační hodnota se také občas limitně blíží nule. Informace stylu: „Máme chatu a pronajímáme pokoje.“ obvykle nestačí. Pokud by provozovatel nabídl návštěvníkům informace, co všechno lze navštívit v okolí, rozhodně by tím zvýšil šanci, že se rozhodnou právě pro něho.

Ukázka nepoužitelnosti

Ale zpět k nástrojům Tixik. Díky tomu, že jsou velmi dobře schovány ve spodní liště, málokdo je najde. Druhý kámen úrazu je, že na první pohled člověk netuší, k čemu by mu takové nástroje byly. Například popis výše zmíněného nástroje je „Vložte za minutu data z Tixik.com na váš web.“ Jaká data? Proč bych je měl vkládat na svůj web? K čemu mi to bude? Pokud se návštěvník i tak rozhodne zjistit, o co se jedná dostane dostane se na stránku, kde o funkci této služby je pouze jedna větička „Vložte na váš web zajímavosti z okolí.“ Tak takhle to je! Stačí vygenerovat kód a vložit ho na stránky.

Vše by bylo poměrně jednoduché, kdyby stránky dokázaly uživateli říct, proč by se vůbec měl touto službou zabývat. Takhle se sice dozví, že může vložit data na svůj web a následně, že nemusí generovat nový kód, ale stačí vyměnit parametry x a y za GPS souřadnice. Zůstává však otázka proč by to měl dělat. Může si to domyslet sám, protože stánky služby mu odpověď nedají. Pravděpodobněji, ale rychle odejde.

Zajímavá služba je tak do značné míry pro mnoho uživatelů nepoužitelná. Škoda.

Napsat komentář